Instrumen yang digunakan dalam proses penilaian dalam pengajaran dan pembelajaran matematik
Pelbagai
instrumen penilaian harus digunakan untuk membolehkan guru matematik
memantau kemajuan pelajar dalam memahami konsep matematik dan dalam
membangunkan kemahiran matematik. Penilaian pembelajaran matematik tidak boleh
dikurangkan kepada ujian standard yang
berselang-seli. Persekitaran pembelajaran harus merangkumi perspektif
bahawa fungsi utama penilaian adalah untuk meningkatkan pembelajaran. Terdapat
pelbagai jenis instrumen yang digunakan bagi menjalankan proses penilaian dalam
pengajaran dan pembelajaran matematik. Antara instrumen yang boleh digunakan
adalah seperti :-
a. Ujian
individu dan kumpulan
- Mod penilaian dominan yang telah menjadi ujian kertas dan pensil kepada murid.
- Ujian ini sering merangkumi kedua-dua item respons yang dipilih seperti soalan sepadan, pelbagai aneka pilihan, dan soalan yang benar / palsu.
- Sesetengah guru hanya memeriksa jawapan, sementara yang lain meminta pelajar untuk menunjukkan kerja mereka dan memberikan kredit separa kepada pelbagai peringkat.
- Ujian individu juga telah mula termasuk soalan terbuka seperti soalan yang berbunyi "menyelesaikan dan menerangkan penyelesaian anda".
Cadangan untuk membuat soalan terbuka
👉Soalan-soalan yang dibina seharusnya bukan mudah untuk dijawab dengan pelbagai pilihan yang mudah jawapan.
👉Mereka harus menangani keupayaan pelajar untuk membentuk dan menyampaikan idea-idea matematik dan hujah, melihat dan membuat hubungan antara pelbagai jenis bahan matematik, membuat ramalan, membenarkan keputusan, menyusun dan menganalisis data, dan membuat anggaran dan ramalan berdasarkan data yang tidak lengkap atau corak peristiwa.
b. Pemerhatian
- Penilaian melalui pemerhatian adalah satu proses untuk menentukan apa yang pelajar tahu bagaimana hendak melakukan sesuatu tugasan atau operasi dalam masa sebenar.
- Ianya merupakan satu alat pentaksiran yang sesuai untuk mentaksir aspek afektif dan psikomotor pelajar.
- Menurut Fox (1998), kaedah pemerhatian selalunya digunakan apabila penyelidik cuba untuk menyelidik norma, nilai dan maksud terkongsi subjek yang sedang diselidik.
- Tujuan utamanya adalah untuk membekalkan data yang bersifat objektif tentang kualiti pencapaian pelajar, termasuklah proses dan prosedur dalam menyiapkan tugasan dan cabaran yang dihadapi sepanjang proses tersebut
perkara-perkara yang perlu dilakukan.
☺ 🌹 Fahami asas kepada pemerhatian
🌹 Bersedia untuk membuat pemerhatian
🌹 Memerhati dan merekod bagaimana pelajar melakukan tingkahlaku tersebut.
🌹 Prosedur pemerhatian ini boleh dalam bentuk formal ataupun tidak formal.
🌹 Buat ringkasan atau rumusan kepada hasil pemerhatian dengan jelas dan
berguna sebagai satu "feedback" kepada setiap pelajar dan kumpulan;
dan bantu pelajar dalam menganalisa data pemerhatian.
c. Portfolio
- Portfolio adalah pameran kerja pelajar.
- Ia adalah tempat di mana pelajar dapat menunjukkan kuasa matematik mereka dengan cara tertentu dan umum.
- Guru lebih gemar untuk menggunakan portfolio sebagai alat untuk menjalankan pentaksiran bilik darjah (Jones, 2008; Birgin & Baki, 2004; Yancey, 2009; Tartwijk & Driessen, 2010).
- Pemikiran pelajar, pertumbuhan dari masa ke masa, sambungan matematik, pandangan pelajar terhadap diri mereka sebagai ahli matematik, dan proses penyelesaian masalah masing-masing ditekankan dalam proses menilai portfolio pelajar.
- Guru haruslah menggunakan pelbagai kaedah yang bersesuaian dengan tahap pembelajaran pelajar untuk menjalankan penilaian.
- Contohnya teknik menyoal secara lisan, pembentangan tugasan, aktiviti berkumpulan, kajian lapangan, role-play, drama dan lain-lain kaedah yang bersesuaian dengan kemampuan pelajar (Manual pelaksanaan PBS, 2011).
Comments
Post a Comment