Jenis-jenis penilaian
Pentaksiran untuk pembelajaran (Formatif)
Ø Membantu
murid mengenal pasti kekuatan dan kelemahan dalam prestasi subjek matematik dan
mereka dapat menambahbaikan pencapaiannya.
Ø Membantu
guru mengenal pasti tahap penguasaan murid
Ø Modifikasikan
pengajaran berdasarkan tahap penguasaan murid
ØPenilaian
formatif boleh dibuat secara berterusan sepanjang PdPc untuk menilai
keberkesanan pengajaran guru dan pembelajaran murid.
Ø Menjalankan
ujian formal atau tidak formal
Ø Formal
merupakan ujian bertulis, lembaran kerja, folio, projek dan sebagainya
Ø Tidak
formal adalah kuiz, pembentangan, pemerhatian dan sebagainya
Pentaksiran tentang pembelajaran (Sumatif)
Ø Strategi
yang melaporkan pencapaian murid pada akhir
Ø Mendokumentasikan
dan mengukur tahap penguasaan murid
Ø Menggubal
alat pentaksiran untuk penggredan,pensijilan dan laporan
Ø Murid
belajar untuk mengambil ujian untuk mendapatkan skor.
ØPenilaian
sumatif adalah dibuat pada akhir pengajaran.
Ø Ia
bertujuan menilai pencapaian akhir murid dengan memberi gred dan guru dapat
merancang aktiviti PdPc yang berkesan.
ØMenjalankan
ujian formal untuk mengesan tahap pencapaian yang berbentuk pemarkahan.
Ø Contohnya:
peperiksaan akhir tahun (PAT)
Pentaksiran sebagai pembelajaran
Ø Aktiviti
atau latihan untuk mengukur keupayaan murid.
Ø Pentaksiran
sebagai pembelajaran ini dilakukan sendiri oleh murid.
ØPenilaian
sendiri dan rakan sebaya membolehkan murid mengenal pasti kelemahan dan
kekuatan yang ada di dalam diri.
Ø Memberikan
pelajar ruang dan meningkatkan autonomi murid untuk memperbaiki diri secara
sendiri untuk menetapkan matlamat sendiri.
Ø Pentaksiran
ini boleh dikatakan formatif kerana mengukur sesuatu itu secara terus dan spesifik
dalam sesuatu perkara bukannya menilai secara keseluruhan topik.
Ø Contohnya;
pentaksiran kendiri dalam buku log, menulis refleksi diri sendiri, perbincangan
lisan antara guru dan pelajar.
Comments
Post a Comment